Friday, June 01, 2007

Datang bagai ribut, pergi macam semut…

Aduuhh… dalam jarak tak sampai sebulan, aku jatuh (gedebub) sakit lagi. Kali ni batuk dan selsema pula. Kalau selsema jerk ku tahan lagi… tapi bila kener batuk, macam nak meletup peparu. Aku ni jarang jatuh sakit sebenarnyer. Masa form 5 and form 4, 2 tahun aku jadi best student untuk kehadiran 100%. In fact, rekod tu dikekalkan sehingga la ku di IPTA. Setahun boleh kira baper kali aku demam, batuk or selsema. Tapi sekali sakit, memang tumbang terus. Orang selalu cakap…(sebenarnya ibuku yg selalu cakap) sakit ni macam kifarah dosa. Kalau kita sabar dan redha, insya’allah, dos-dosa kecil akan diampunkan…. Oleh itu, sabar dan redha jerklaa…hehehe…. =)




Cuti yang blurr…


Bila tgh dihambat kesibukan, cuti adalah perkara yang amat diperlukan. Tapi bila diberi cuti sebulan, rasa blurr tak keruan…. Cuti punya banyak definisi. Ada yang maksudkan beristirehat, bangun tengah hari pun boleh, dan ada juga yang maksudkan cuba lari dari tanggungjawab dengan mengambil cuti. Tak kurang juga yang maksudkan…ehem.. orang pompuan tau la kan maknanya…hehehe. Tapi cuti yang tgh aku lewati ni sekadar cuti dari kuliah. Rutin yang berbeza tapi penatnyer macam sama jerk. By looking at the positive side, tanggungjawab yang satu lagi ni dapat melengkapkan lagi untuk menjadi insan yang berdikari. Takdekla orang mengata, belajar tinggi melangit tapi masak nasi hangit…. Hehehe.
Kadang-kadang aku selalu terfikir. Ibuku serba-serbi lengkap. Cukuo sempurna. Kerja pejabat pulang lewat, memasak pun best sangat, menjahit pun hebat. Aku bolehla takat kerja dapur, tapi kerja tangan, hancur! Sungguhpun macam tu, aku ada juga rakan-rakan yang satu ape pun tak tau. Yang peliknyer, parents dorang tak ambil kisah pun. Mungkin aku dibesarkan dalam sebuah keluarga yang masih lagi mengamalkan ciri-ciri irama Malaysia. Pernah aku memberontak tak puas hati, tapi bila fikir-fikir balik, kalau aku punya keluarga satu hari nanti, aku pun nak guna cara yang sama…. Hik!! Apehal la aku bleh terfikir sampai ke situ…hehehe…

No comments: