Saturday, September 12, 2009

Hikmah berseorangan dan pengajaran dibulan Ramadhan.


Tinggal lebih kurang seminggu Ramadhan semester ini akan meninggalkan kita. Bagaimana dengan CGPA nya? Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Ramadhan ku ditempat baru dan suasana baru amatlah berbeza. Disini ku bersahur sekadar minum air dan kalau rajin lagi dengan kurma atau biskut. Ku segan nak join ‘keluarga angkat’ ku ni bersahur. Almaklumla.. dah la tak membantu, tiba-tiba nak join makan pula. Terlapas sahur pun selalu bila disini jam 4pg tu dah dikira lewat. Kalau di daerah asalku, jam 5pg masih banyak lagi waktu, tapi disini ku dah bersiap sebagai guru.

Ramadhan disini berbuka awal. Ku membantu ‘makcik’ apa yang patut. Hmm… mereka ni lebih suka membeli bila dalam peti sejuk takde apa sangat yang boleh dimasak. Lagipun ku tak berani nak main masak, dibuatnya lain cara dan citarasa lain pula ceritanya. Jam 6.15ptg dah pun berbuka bersama-sama ‘keluarga angkat’ ku ni memang simple. Jadi sekadar nasi dan lauk pauk kadang2 ada kuih. Jadi dalam masa 30minit selesai dah. Siap berkemas ku minta diri masuk ke bilik solat maghrib. Selalunya lepas ni dah tak keluar2 bilik dah. Cuma jumaat malam tumpang tengok tv untuk Nurkasih dan kadang2 mengajar English pada ‘adik angkat’, Zubair namanya.
Bila sorang2 dalam bilik lepas solat maghrib sementara menanti Isya’, al-Quran lah mengisi masa. Inilah salah satu hikmah yang ku peroleh bila disini. Kat sini ku tak berapa sibuk dengan itu dan ini. Isya’ masuk jam 7.30pm dan 7.45pm ku dah mula buat terawih. (syukur ada buku panduan tu) Mula-mula tu memang syahdu terawih sorang2 tapi kini dah ok dah.

Bila berseorangan disini… hanya diri sendiri bersama Pencipta. Tiada keluarga… tiada teman gelak dan tawa…. Jadi hanya didalam doalah dicurahkan semua. Suatu sesalan andai dulu bagai lokek untuk meluangkan masa bersama-Nya. Ya Rahman.. Ya Rahim… permudahkanlah urusan, keluarkanlah hambaMu ni dari kegusaran, kesusahan dankepayahan. Sesungguhnya, hanya Mu Ya Allah yang menentukan segala-galanya…Amin.

*Amat-amat diruntun sayu menulis sambil mendengar alunan Asma Ul Husna dari DCT....*

9 comments:

SNHazlina said...

Rindu sama kamu, cik adik oii..
tunggu rabu ni ye..
Alhamdulillah..ade hikmahnya tu..

SNHazlina said...
This comment has been removed by the author.
ZZ said...

lina... nerves seh nak naik bas ke sandakan.... first coz dah lama tak naik bas journey jauh... second sebab di sabah ke sandakan... mcm manalaa jalannya tu?? huhuhu....

idasm said...

simple aje jadual ramadhan kat sana yea..
bila balik sini? SELAMAT HARI RAYA.. MAAF ZAHIR DAN BATIN....

Anonymous said...

sedey nye..

-shukri

nurul said...

Zaff, tabahkan hatimu wahai adik bongsu ku.. moga semuanya berjalan dengan lancar & dipermudahkan olehNya.. ingat la.. semua yang berlaku ada hikmah disebaliknya..

ZZ said...

kak idasm... selamat hari raya juga...
insya'allah fly back to KL..18sept jam8.15 malam dari sandakan....huhu.. cuti seminggu jek kak ida...

syukri... sedey lagi ya?? =)

ZZ said...

oh... kak long ku mama nurul... (huh.. taknak dah dgn akk no.1 yg kurang amik peduli tu...hahaha...)

Anonymous said...

zaff dearie....
huuh...jgn ar sdey lg...sob2...sdih ku dengar...
apepn..b strong gurl...u never alone..u alwiz have ALLAH beside u to accompany u wherever you go dear...
hope that ur life getting better k...insyaALLAH...n if awk pk awk ssh n sdh...ader lg org yg lagi teruk dr awk dear...
tc...miss u soooo much...